De Wonderwijzerkrant oktober 2019

  De Wonderwijzer Krant - Oktober 2019 
     In deze nieuwsbrief
  • Info
  • Kalender
  • Zorg
  • Familienieuws
  • Ouderraad 
Info



De eerste schooldag…het lijkt gisteren wel. Het was een reuze dag. We maakten De Wonderwijzer ‘Great again’.
Vanaf 1 september is de Hospitaalstraat een fietsstraat, waar we het Stadsbestuur heel dankbaar voor zijn. Sommige automobilisten moeten er nog aan wennen, maar iedereen houdt zich stilaan aan de regels.
De leerlingen van het 3de en 4de leerjaar beleefden enkele weken geleden onvergetelijke zeeklassen. Terwijl het in Lauwe bakken regende, konden ze in Nieuwpoort genieten van de zon, waardoor alle activiteiten onverstoord doorgingen.
Op de ‘Strapdag’ kwamen nog nooit zoveel kinderen te voet of met de fiets naar school, het was een succes. De fietsenberging en zelfs de speelplaats, stonden bomvol tweewielers. Het dragen van het fluohesje is een verplichting, om de veiligheid van alle kinderen te garanderen. Dagelijks zijn er toch nog enkele leerlingen die dit niet dragen. Ze zullen daarop aangesproken worden.
De ‘Dag van de jeugdbeweging’ ging ook niet onopgemerkt voorbij. De kinderen mochten in uniform naar school komen en tijdens de speeltijd werden tal van spelletjes gespeeld.
Samen met een delegatie van het Stadsbestuur, de nationale strijdersbond en de familie van de piloten, mochten onze zesdes de officiële huldiging van de gedenksteen  aan ‘Het Hondenbos’  bijwonen, waar in 1918 de piloten neerstortten. Door de delegatie werd de aanwezigheid van onze leerlingen zeer geapprecieerd.
Op vrijdag 25 oktober – de laatste dag voor de herfstvakantie – is er herfstwandeldag. Alle kinderen van de school gaan er de mooiste hoekjes van Lauwe en omgeving verkennen. Hopelijk zijn de weersgoden ons goedgezind.
Na een deugddoende vakantie, breekt een drukke periode aan.
Op 14 november worden alle groot – en overgrootouders uitgenodigd. In een nieuw concept zullen ze tal van activiteiten met hun kleinkind(eren) kunnen meemaken. Er is koffie en lekkere taart voorzien.
Twee dagen erna, op 16 november, is er dan ons traditioneel mosselfeest. Het feestcomité is al druk in de weer met de voorbereidingen, de uitnodigingen werden reeds meegegeven, en de mosselen zullen super lekker zijn dit jaar, dit werd door de mosselboer gegarandeerd. Wie geen mosselen lust, kan ook intekenen voor stoofvlees, gemaakt in eigen keuken door Carientje. We hopen u talrijk te mogen verwelkomen. Na het eten, kunnen we ons nog aan een dansje wagen met DJ Niels. Ook onze tombola, met  tal van prachtige prijzen, zal u weer kunnen bekoren.  Op maandag 18 november is  dan onze eerste facultatieve verlofdag gepland.
U ziet, we zitten niet stil. Laten we eerst genieten van een welverdiende herfstvakantie. Veel plezier.

Philippe
 



Kalender

NOVEMBER - DECEMBER

28 oktober t.e.m. 3 november 2019
Herfstvakantie

5 november 2019
Schoolconcerten

7 november 2019
Ouderplatform

8 november 2019
Spelletjes opa & oma K3

11 november 2019
Wapenstilstand - GEEN SCHOOL

13 november 2019
Zwemmarathon

14 november 2019
Grootoudersfeest

15 november 2019
GEEN OPVANG

16 november 2019
Mosselfeest

18 november 2019
GEEN SCHOOL - Vrije dag

20 november 2019
Netbal L5/L6

26 november 2019
PV - GEEN STUDIE

27 november 2019
Netbal L5/L6

4 december 2019
Pietendag

11 december 2019
Ped. Studiedag - GEEN SCHOOL

19 december 2019
GEEN STUDIE

23 december t.e.m. 5 januari 2019
Kerstvakantie



Zorg

Dit schooljaar kregen we weer heel wat zorguren in het kleuter en het lager.
De zorguren zijn extra uren die we kunnen inzetten om klassen te ondersteunen, om kinderen extra inoefenmomenten te kunnen bieden, om ze nog beter te kunnen begeleiden, om extra uitdaging te kunnen bieden,…

De zorgleerkracht kan zowel in de klas gaan, alsook een groepje meenemen naar een ander lokaal.
Voor het kleuter gebruiken we de zorguren dit jaar voor onderstaande projecten:

Ondersteuning taal
Extra grove motoriek
Extra fijne motoriek of schrijfmotoriek co-teaching wiskunde (= werken met niveaugroepen)
Klasondersteuning hoeken-en contractwerk
Socio-emotioneel aspect: bv. yoga, leren samen werken,…
Verrijking

Voor het lager worden de zorguren als volgt ingezet:
Klasondersteuning
Regelmatig opsplitsen van het 1ste leerjaar in 3 groepen
Preventief werken
Co-teaching wiskunde (= werken met niveaugroepen)
Verrijking
Extra ondersteuning bij moeilijkheden.

Mede dankzij deze zorguren krijgen we de kans om elk kind beter te begeleiden volgens zijn/haar mogelijkheden.




Familienieuws

Geboorten

Lio Stappaerts
° 23 oktober 2019
Kleindochter van Veronique (opvang)

Luna Van Laethem
° 22 oktober 2019
zusje van Ayden (1KB

Susan Vanhauwaert
° 11 maart 2019
zusje van Thore (4B) en Marit (1A)
 

Overlijdens

Mevrouw Sonja Destoop
° 20 september 1944 
+ 05 juni 2019

Grootmoeder van Hailey (6A) en Jay (2A)
 
De heer Robrecht Lauwers
° 05 januari 1938 
+ 02 juli 2019

Grootvader van juf Camille
 
Mevrouw Jeanne Vanoverberghe
° 09 november 1931 
+ 13 augustus 2019

Moeder van Marian Patyn (administratie)
Grootmoeder van Juf Veerle Staelens
Overgrootmoeder van Norah (2KA) en Fien (3A)
 
De heer Norbert Vandevoorde
° 18 februari  1937   
+ 31 augustus 2019

Grootvader juf Sieglinde Vandamme
Overgrootvader Lucas (2KA)
 
 
Mevrouw Rosette Demeyere
° 07 april  1933 
+ 14 september 2019

Grootmoeder van Elena (4B) en Noor (6C)
 
Mevrouw Godelieve Geeraert
° 30 oktober  1929 
+ 30 september 2019

Schoonmoeder van Marian Patyn (administratie)
Overgrootmoeder van Norah (2KA)
 
 


Ouderraad

Beste ouders,
 
Het eerste ouderplatform was, zoals aangekondigd, een open vergadering. Iedereen kon vrijblijvend komen luisteren en zich daarna al dan niet kandidaat stellen om aan te sluiten. We mochten alvast enkele nieuwe gezichten verwelkomen en daar waren we uiteraard heel tevreden mee. De school zorgde voor een heldere presentatie van de werking van ‘De Wonderwijzer’, waarvoor dank!
 
Dag van de leerkracht , lees: dag van de wonderwijzer, viel dit jaar de eerste week van oktober. Omdat nogal wat leerkrachten/medewerkers aan het uitwaaien waren aan zee met het 3de en 4de leerjaar, beslisten we met de werkgroep om op dinsdag 8 oktober iedereen die zijn steentje bijdraagt in onze school op gepaste wijze in de bloemetjes te zetten of moet ik zeggen plantjes . We boden hen een moment van groen aan in de alledaagse schooljungle. Onze actie werd naar verluidt positief onthaald. We zijn dan ook als ouders heel content dat zij elke dag zo goed voor onze aapjes zorgen! 



Wees veilig in het verkeer!
Het dragen van een fluohesje is verplicht.






























 

Eerste
Kleuter


   Alice Messiaen
   Heidi Reynaert

   Vicky Houthaeve

De klaspoppen van de instap-en eerste kleuterklas waren jarig. Dit werd uitbundig gevierd met een feestje en taart! Hieperdepiep voor Nellie, Cezar en Jules!!!!














Tweede
Kleuter


   Ann Dewilde
   Iris Derck


Op een zonnige maandagnamiddag  vertrokken we met de schoolbus naar het park van  Wevelgem om de herfstsfeer op te snuiven. De kleuters konden er naar hartenlust eikels, blaadjes en kastanjes rapen. De plastiekzakjes waren vlug gevuld met allerlei herfstmateriaal. Na het exploreren van de pracht van de natuur,   konden de kleuters  zich volop  uitleven in het speeltuintje. Het was een leerrijke en leuke namiddag.

De juffen van K2A-K2B





































Derde
Kleuter


   Katrijn Ryckoort
   Sophie Ameye


De herfst is in het land en in het derde kleuter maken we kennis met de verschillende bosdieren!  De uil, de vos, de eekhoorn, de vleermuis…  Waar ze wonen en wat ze eten dit komen ze allemaal te weten.
Hun creativiteit mochten ze de vrije loop laten tijdens het knutselen van een uil-lantaarn.
Het zijn prachtige resultaten! Misschien kunnen ze die tijdens de herfstvakantie wel op een Halloween wandeling gebruiken! 
























                                        
Eerste Leerjaar

   Caro Cools 
   Céline Colas


De grote sprong naar het eerste leerjaar

De kinderen van het eerste leerjaar zijn er vorige week ingevlogen. We zwaaiden allemaal samen de kleuterspeelplaats vaarwel. Nu mogen we op de grote speelplaats spelen. Soms is het wel nog een beetje wennen. Gelukkig is onze ‘buddy’ er altijd om ons te helpen. In klas leerden we al rekenen, lezen en schrijven.  We kunnen al heel wat woorden lezen, zoals: ik, maan, roos, vis, sok...  Onze ouders kwamen luisteren naar een infoavond. We hebben ook onze eerste zwemles en een sportdag achter de rug! Wat leren we snel bij in het eerste leerjaar! 






















Tweede
Leerjaar


   Iris Verriest
   Hilde Bonnier


De strapdag
 
GEEN AUTO’S   OP  STRAAT   !
We mochten fietsen en steppen,  op de parking spelen en krijten.
In de namiddag gingen we ons dansje doen.
Emile
 
 
Het liedje was supermooi .
Samen rijden op het fietsparcours was superleuk.
Dansen was ook fijn.
Alles was leuk!
Tess
 
 
We hebben ook een langere speeltijd gehad om te krijten op de parking.
Die was helemaal vrij.
We hebben ook weer gedanst.
Warm weer was het ook.
Yanaiko
 
 
Mathis en Mats vonden het fietsparcours  het best.
Zo leren we hindernissen nemen.
De klimtoren is ook leuk maar we moesten allemaal dansen.
Mats D.
 
Ik vond het superleuk en cool.
Het eten was ook oké  en lekker.
Brent
















Derde
Leerjaar


   Dorine Vancaneghem
   Cévrine Colas
   


Hoekenwerk in het derde leerjaar

Eénmaal per maand doen de leerlingen uit het derde leerjaar ‘hoekenwerk’. Hoekenwerk is een werkvorm die de leerlingen gewoon zijn vanuit het kleuter. Het is een ideale manier om al spelend te leren. Deze werkvorm gebeurt klasoverschrijdend. Op die manier maken de leerlingen op een informele manier kennis met de parallelleerkracht.
Via een doorschuifsysteem komt elke leerling éénmaal in elke hoek terecht. Volgende hoeken komen er aan bod: rekenhoek, programmeerhoek, denkhoek, creahoek, schrijfhoek, computerhoek, taalhoek en bouwhoek.
Waarom doen wij aan hoekenwerk?
Er zijn heel wat vaardigheden-attitudes die tijdens het hoekenwerk, soms onbewust, aan bod komen:
de betrokkenheid van de kinderen bij de activiteiten is zeer groot. Zij mogen een eigen keuze maken, ze verwerven de leerstof op een speelse en aantrekkelijke manier en zetten zich er dan ook ten volle voor in. De motivatie is hier zeker groter dan bij 'het gewone werk'. We krijgen verschillende vormen van differentiatie, o.a. in tempo: de leerlingen doorlopen de activiteiten op eigen tempo. Er is ook differentiatie wat betreft niveau; er zijn eenvoudige en uitdagende activiteiten.
Als de leerlingen per twee of met meer een opdracht uitvoeren, komt ook het sociale aspect aan bod : onderhandelen, overleggen, elkaar helpen,..
Ze leren zelfstandig werken : ze moeten de opdrachten lezen, uitvoeren en zelf verbeteren. (Leren leren)
Heel wat materiaal, dat door gebrek aan tijd misschien niet aan bod kan komen, kan in hoekenwerk zinvol ingeschakeld worden.
Als leerkracht heb je tijdens deze organisatievorm meestal wat tijd vrij om leerlingen met extra leerproblemen eens extra te begeleiden in één of andere activiteit : zorgverbredende functie.
Bijna elke hoek wordt begeleid door een vrijwilliger, ouder of grootouder, die een handje toesteekt, waarvoor dank. Op deze manier wordt elk groepje van nabij gevolgd. Ouders, grootouders, die zich hier ook toe geroepen worden, ontvangen wij nog steeds met open armen. Uw kind (kleinkind) hoeft daarvoor zeker niet in het derde leerjaar te zitten.












Vierde
Leerjaar


   Stefanie Herman
   Muriel Pattyn
   


In de vierde leerjaar werd er heel wat gesproken over de oorlogen door de eeuwen heen.
 
Als voorbereiding op ons bezoek aan de IJzertoren en de Dodengang tijdens onze zeeklassenweek leerden we over WO I die ook Loopgravenoorlog genoemd wordt.
In ons werothema  5 gaan we nog verder terug in de tijd en leerden de leerlingen over enkele belangrijke historische personages en gebeurtenissen:
we leerden over Ambiorix die het opnam tegen de Romeinen,  over de Noormannen die Frankrijk binnenvielen in het gebied dat nu Normandië noemt, over WO I waarbij soldaten vochten in de loopgraven, over WO II waarbij Hitler het gemunt had op de Joden…
Respect voor alle gesneuvelde soldaten door de eeuwen heen!
In ons dummieboek schilderden we met plakkaatverf ‘een eerbetoon aan een soldaat’.






































Vijfde
Leerjaar


   Elien Vergote
   Inke Schedin
   



De voorbije week hebben de kinderen uit het vijfde leerjaar gewerkt aan het uitschrijven van een recept.
Ze leerden hoe een goed bruikbaar recept moest opgesteld worden.
Ze herwerkten zo slordige recepten tot duidelijke en overzichtelijke recepten.
Dit deden ze in groepjes per 4 of 5.
Donderdag 24 oktober gaan ze in de namiddag aan de slag met hun eigen uitgewerkte recept.
Ze kruipen in de rol van ware koks! Foto’s van hun kookkunsten zult u daarna ook op de website terugvinden.
Nadien mogen ze uiteraard proeven. Smullen maar!





Zesde
Leerjaar


   Lieve Vandaele
   Ruth Verbeke
   Frank Nuitten



Op 17 oktober 1918 vertrokken Britse luitenant George Whitehead en onderluitenant Reginald Griffiths vanuit Abele om Duitse troepen langs de Leie te lokaliseren.
Dit werd hun echter fataal! Hun tweedekker werd door Duits machinegeweer uit de lucht geschoten, en stortte neer op het veld van “Farm Verbrugge” in Lauwe.
Vandaag werd, precies 101 jaar later, op die plaats een gedenkplaat ingehuldigd door de burgemeester. Wij hadden de eer om deze plechtigheid met onze klas te mogen bijwonen!



































 
Deze nieuwsbrief kwam tot stand mede dankzij:
 
Wenst u ook te adverteren via onze nieuwsbrief?
Het kan nog voor €90 tot het einde van het schooljaar.
Graag een bevestigingsmail naar info@dewonderwijzer.be.
Dank bij voorbaat voor uw steun.

 

Printen
Powered by AcyMailing